1953-1954

1953

5 kwietnia 1953 r.odbyły się w Bydgoszczy zawody pn Moto-Cross", stanowiące I eliminację do mistrzostw rajdowych okręgu. Zawody były słabo zorganizowane, brakowało przede wszystkim informacji. Wielu zawodników nie ukończyło biegów z uwagi na defekty motocykli. Wyniki wyścigów rozgrywanych na dystansie 6 km były następujące:

klasa 125 ccm  - 1. Werner (Gwardia Bydgoszcz) 2. Jóźwiak (Gwardia Bydgoszcz)

klasa 250 ccm  - 1. Figurski (OWKS) 2. Chrzanowski (GWKS Piła) 3. Kuchta (GWKS Piła)

klasa 350 ccm - 1. Broszkiewicz (OWKS) 2. Jan Malinowski (OWKS) 3. Kazimierz Malinowski (OWKS)

klasa 500 ccm - 1. Broszkiewicz (OWKS) 2. Figurski (OWKS)

Motocykle z wózkami - 1. Nowaczyk (OWKS) 2. Zadrejko (OWKS) 3. Matczak (OWKS)

W biegach tzw.pierwszego kroku wygrali motocykliści OWKS: klasa 125 ccm  - Filipczak, klasa 250 ccm  - Doliński.

31 maja 57 motocyklistów stanęło starcie terenowego rajdu obserwowanego. Była to II eliminacja mistrzostw okręgu, która została zorganizowana przez OWKS.

Wyniki:

klasa 125 ccm  - 1. Filipczak (OWKS) 2. Piątkowski (obaj OWKS) 3. Werner (Gwardia)

klasa 250 ccm  - 1. Figurski (OWKS) 2. Grześ (Spójnia Włocławek) 3. Szmańda (OWKS)

klasa 350 ccm - 1. Jan Malinowski (OWKS) 2. Broszkiewicz (OWKS) 3. Mazurczak (Kolejarz Solec Kuj.)

klasa 500 ccm - 1. Kazimierz Malinowski (OWKS) 2. Popełka (Spójnia Włocławek) 3. Woźniak (Budowlani)

Motocykle z wózkami - 1. Jerzy Paradowski (Budowlani Chojnice) 2. Nowaczyk (OWKS) 3. Ilka (Kolejarz Bydgoszcz)

7 czerwca 1953 r. na trawiastych torze w Bydgoszczy, w dzielnicy Kapuściska, rozegrano zawody stanowiące eliminację motorowych mistrzostw okręgu. Zawody zakończył się pełnym sukcesem OWKS Bydgoszcz, którego zawodnicy wygrali wszystkie biegi. Wyniki były następujące:

klasa 125 ccm (5 okrążeń toru - około 6 km) - Filipczak

klasa 250 ccm (10 okrążeń toru - około 12 km) - Szmańda

klasa 350 ccm (10 okrążeń toru - około 12 km) - Kucharski

klasa 500 ccm (10 okrążeń toru - około 12 km) - Broszkiewicz

20 września w Gdańsku odbyły się wyścigi motocyklowe o puchar redakcji „Dziennika Bałtyckiego". OWKS Bydgoszcz zwyciężył w klasyfikacji drużynowej i zdobył główne trofeum, a jego zawodnicy odnieśli ponadto trzy indywidualne zwycięstwa. Sprawozdawca wymienionej wyżej gazety podkreślił wielkie zainteresowanie zawodami: Nieprzerwaną falą ciągnęły tłumy mieszkańców trójmiasta na ulice Elbląską i Siennicką w Gdańsku, by przyjrzeć się ulicznym wyścigom motocyklowym organizowanych w ramach II eliminacji strefy północnej o mistrzostwo Polski o puchar redakcji „Dziennika Bałtyckiego". Około 50 tys. osób wypełniło szczelnie całą trasę wyścigu żywo reagując na emocjonujące walki w poszczególnych kategoriach". Organizatorzy rozprowadzali bilety wstępu, które kosztowały 3 i 5 zł. Dochód przeznaczony był na budowę Warszawy. Startowało ponad 70 zawodników. Wyniki:

Motocykle z wózkami (6 okrążeń - 13,5 km) - 1. Jerzy Paradowski (Budowlani Chojnice) - BMW 750 13:19 2. Jan Sowa (Kolejarz Gdynia) - BMW 750 13:31  3. Nowaczyk (OWKS) 13:55

klasa 350 ccm  (12 okrążeń - 27 km) - 1. Janusz Daszkowski (OWKS) - Jawa 23:50 2. Remisiewicz (Kolejarz Olsztyn) 24:01 3. Klassa (Flota Gdynia) 24:10 5. Piątkowski (OWKS) 25:14

W klasie 350 ccm wojskowi zawodnicy mieli szansę na podwójną wygraną. Niestety, defekt motocykla nie pozwolił Zbigniewowi Kucharskiemu na odniesienie zwycięstwa. O przebiegu tego wyścigu reporter „Dziennika Bałtyckiego" pisał: Tłok na starcie duży. Równocześnie rusza 14 maszyn. Piękny zryw ma „Jawa" Kucharskiego, który z miejsca obejmuje prowadzenie. Przez 6 okrążeń zawodnik z OWKS (Bydgoszcz) znajduje się o 100 m na czele wyścigu. Defekt motoru pozbawia go zwycięstwa. Na czoło wychodzi jego kolega klubowy Janusz Daszkowski, który nie zagrożony wygrywa bieg w czasie 23:50 (12 okrążeń - dystans 27 km)".

klasa 125 ccm  (8 okrążeń - 18 km) - 1. Figurski (OWKS) 16:37,0 2. Gozdek (Kolejarz Gdynia) 16:37,2 3. Donath (Gwardia Gdańsk) 16:51,4

klasa 250 ccm  (12 okrążeń - 27 km) - 1. Zbigniew Kucharski (OWKS) - Jawa 22:59 2. Janusz Daszkowski (OWKS) - Jawa 23:19 3. Remisiewicz (Kolejarz Olsztyn) 24:25 4. Piątkowski (OWKS) 25:21

Drużynowo: 1. OWKS Bydgoszcz 39 pkt., 2. Budowlani Gdańsk 14, 3. Kolejarz Olsztyn 13, 4. Budowlani Chojnice 8, 5. Gwardia Gdańsk 4, 6. Flota Gdynia 4, 7. Start Gdynia 3, 8. Budowlani Olsztyn 3.

8 listopada 1953 r. odbyła się w Bydgoszczy IV eliminacja do ulicznych motocyklowych wyścigów strefy północnej. W klasach do 250 i 350 ccm triumfował Zbigniew Kucharski (OWKS).

Od 1951 r. funkcję trenera pełnił Franciszek Szrubkowski (na zdjęciu obok). Jego zasługą było zdobycie w 1953 r. przez OWKS tytułu drużynowego mistrza strefy północnej w wyścigach ulicznych, a także najlepszej ekipy w rajdowych mistrzostwach okręgu. Aż dziw bierze, że Wojciech Lipoński w swojej książce nie poświęcił tej wybitnej osobowości nawet jednego zdania! „Jeździec śmierci” - pod takim przydomkiem znany był Szrubkowski jako zawodnik, gdy startował w wyścigach żużlowych. Godny podkreślenia jest fakt, że miał tylko jedno oko i z tym defektem zdrowotnym osiągał znakomite wyniki. Oko stracił w walkach o Berlin, gdy został zraniony odłamkiem, w kwietniu 1945 r. Przed wojną reprezentował barwy bydgoskiego Strzelca. W latach 1946-48 był zawodnikiem SSM Gdynia. Jeszcze w 1948 r. został żużlowcem Polonii, a do 1950 r. jeździł w bydgoskiej Gwardii. 9 listopada 1954 Tadeusz Stein w „IKP” pisał o jednym z biegów: „Stadion oniemiał. Cisza zapanowała na widowni gdy „on”, na którego najwięcej liczono, pozostał na starcie, a inni uciekali, mijając wiraż za wirażem. Zagrał wreszcie i motor maszyny Szrubkowskiego. Tak, ale pozostała piątka żużlowców miała już przeszło pół okrążenia przewagi… Nie zraził się tym. Pochylony nad maszyną rwał do przodu zmniejszając dystans, dzielący go od przeciwników. Napięcie widzów rozładowało się wreszcie w gromkich oklaskach, kiedy Szrubkowski „doszedł” ostatniego zawodnika rozpędzonej stawki. Nie wystarczyło mu to jednak, skracając klasycznie wiraże wyszedł na ostatniej prostej na czoło, pozostawiając za sobą Kołeczka, Budę, Bonina, Najdrowskiego i Tomaszewskiego. Czy można się dziwić, że bydgoska publiczność nadała Franciszkowi Szrubkowskiemu przydomek „jeźdźca śmierci”? Chyba nie!”. Kiedy zakończył zawodnicze występy był też sędzią motorowym I klasy, starterem, a także członkiem zarządu Okręgu PZMot. Mimo, że był już szkoleniowcem, w listopadzie 1954 zgłosił akces do nocnego rajdu patrolowo-samochodowego. Imprezę wygrał! Kierowcy mieli do pokonania trasę: Bydgoszcz - Osielsko - Żołędowo - Koronowo - Włóki - Fordon - Bydgoszcz. Zdarzało się, że niektórzy z uczestników zmylili trasę podczas jazdy terenowej, inni z kolei mieli słabe rozeznanie w terenoznawstwie i otrzymywali punkty karne. Wyniki:

Samochody do 1300 ccm: 1. Franciszek Szrubkowski - „Hansa" - 17,5 pkt., 2. Tadeusz Otlewski - „Fiat" - 16,6 pkt., 3. Maciejewski 16 pkt.

Rozegrano również wyścig w kategorii ponad 1300 ccm. W klasyfikacji drużynowej OWKS Bydgoszcz zajął drugie miejsce. Skład wojskowej ekipy: Franciszek Szrubkowski, Marczak, Graczkowski. Pierwszą lokatę wywalczył patrol PZM II.